ریمپ برای خودروهای حمل بارهای خودرویی2020-07-30
آشنایی با ریمپ خودرو و مزایا و معایب آن کلینیک تخصصی خودرو 191
Content
«سیستم سوپاپ متغیر» (Variable Valve Timing | VVT) در برخی از خودروهای پیشرفته استفاده میشود. با استفاده از این سیستم این امکان برای خودرو ایجاد میشود تا در شرایط کاری مختلف زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپها را تغییر دهد. با تغییری که در این زمانبندی ایجاد میشود، راندمان موتور افزایش پیدا میکند. این تغییر با فرمانی که از ECU به عملگر مربوطه میرسد در سیستم سوپاپ متغیر انجام میشود. بنابراین با تعویض برنامه ECU با ریمپ کردن خودرو میتوان نحوه عملکرد سیستم سوپاپ متغیر و در نتیجه عملکرد موتور را تغییر داد.
ریمپ کردن خودرو در واقع یک فرآیند نرمافزاری است که در آن برنامه فابریک ایسیو را به برنامهای مطابق با شرایط تغییر میدهند. این برنامه ماشین را برای رسیدن به راندمان حداکثری تنظیم نموده و عملکرد موتور را با پارامترهای جدید تحت نظر میگیرد. ریمپ ماشین تاثیرات چشمگیری در بهبود عملکرد موتور در شتابگیری، ناک، مصرف سوخت و … خواهد داشت. ریمپ برای افرادی مناسب است که با مشکلاتی مانند ناک زدن خودرو به دلیل سوخت نامناسب یا نیاز به افزایش قدرت موتور روبهرو هستند. همچنین افرادی که به دنبال کاهش مصرف سوخت یا بهبود عملکرد کلی خودرو هستند، میتوانند از ریمپ بهرهمند شوند.
اما اغلب رانندگان پیش از انجام Remap ECU نگرانیهایی در رابطه با مزایا و معایب این کار دارند. با تغییر در نقشههای ECU، میتوان پارامترهای مختلفی را بهبود بخشید؛ هرچند این فرآیند دارای مزایای متعددی است، اما ریسکها و معایبی نیز به همراه دارد. ریمپ یک انتخاب جذاب برای کسانی است که به دنبال عملکرد بهتر خودرو هستند، اما پیش از اقدام به این کار، باید تمامی جنبههای آن، بهطور کامل بررسی شود. در هر صورت باید هر لحظه آماده انواع پیشامدها در خودرویمان باشیم و راه های مقابله با آن را بدانیم. در صورت بروز هر نوع اتفاق ناگوار و خراب شدن خودرو در هر جای جای کشور عزیزمان، می توانید از خدمات مجموعه امدادیاب هوشمند بهره مند شوید. این مجموعه با معرفی بهترین و کاربلد ترین مجموعه های امدادی و خودروبری کشور در همه نقاط ایران، می تواند در هر شرایطی در کنار شما عزیزان باشد.
با ریمپ کردن ایسیو میتوان دمای شروع به کار فن را کاهش داده و موجب زودتر فعال شدن آن شد. به این ترتیب هنگام بالا رفتن دمای رادیاتور، فن سریعا فعال شده و از جوش آوردن آن جلوگیری میکند. همانطور که میدانید بالا رفتن دمای موتور و جوش آوردن آن، منجر به سوختن واشر سرسیلندر شده و آسیب جدی به قطعات داخلی موتور میزند. از طریق دستگاههای برنامهنویسی یا اسکینرهای مخصوص، نقشههای نرمافزاری و پارامترهای مختلفی که عملکرد موتور را کنترل میکنند، از ECU خوانده میشوند. این دادهها شامل تنظیماتی مانند سوخترسانی، زمانبندی جرقه، فشار توربو، و دیگر عوامل مؤثر بر عملکرد موتور هستند. اطلاعات استخراج شده به صورت فایلهایی ذخیره میشود که متخصصان از آنها برای اعمال تغییرات استفاده میکنند.
۶)بعد از نصب هدرز ریمپ باید انجام شود یا خیر؟
- {
- زمانی که قصد ریمپ خودرو برای بهبود عملکرد موتور را داشته باشید، ابتدا برنامه فابریک ایسیو یکبار خوانده میشود. |}
- از طرف دیگر اگر نسبت هوا در مخلوط موردبحث زیادتر باشد عواقب شدیدتری در پی خواهد داشت. {
- زیرا معمولا شرکتهای سازنده تمایلی به استفاده حداکثری از توان موتور ندارند و این کار را عامل کاهش عمر موتور میدانند. |}
- نمیتوانید در مسافتهای طولانی جلوی جوش آوردن خودروی خود را بگیرید، چرا که جوش آوردن برای هر کسی ممکنالوقوع است.
- سومین مزیت ریمپ ماشین و شخصی سازی تنظیمات ای سی یو آن، ارتقای وضعیت احتراق خودرو است. {
- بازنویسی ECU باید با دقت بالا انجام شود، زیرا هرگونه خطا در این مرحله میتواند منجر به مشکلات جدی در عملکرد خودرو شود. |}
اما متخصصان حرفهای مانند کاراکال تیونینگ این تغییرات را با رعایت استانداردهای آلایندگی انجام میدهند. یکی از سوالهای متداولی که همیشه ازم میپرسن اینه که آیا ریمپ خطر داره یا نه. خب، راستش رو بخواید، اگه این کار توسط یه فرد متخصص انجام نشه، بله میتونه خطرناک باشه. ریمپ باعث میشه موتور به شکلی کار کنه که از حالت استاندارد خارج بشه، و اگه تنظیمات درست نباشه، ممکنه به قطعات داخلی موتور آسیب بزنه. اما اگه این کار توسط یه فرد حرفهای که تجربه کافی داره انجام بشه، معمولاً نه تنها خطری نداره، بلکه عمر مفید موتور هم حفظ میشه.
نه تنها خودروهای زیادی از آن بهرهمند شدند بلکه کاربردهای آن به فراتر از کنترل فرایند تزریق سوخت گسترش یافت و شامل زمانبندی احتراق، کنترل آلایندگی و… شد. درحالیکه سیستم الکتروژکتور بندیکس فقط میزان جریان هوا را اندازه میگرفت، ECU بسیار پیشرفتهتر بود و پارامترهای اضافی همچون گیربکس، ترمز، کنترل پایداری و کشش، سیستمهای ایمنی و… را نیز تحت پوشش خود داشت. ریمپ یا همان تیونینگ ECU راهی مناسب و مطمئن برای افزایش قدرت خودرو بدون صرف هزینههای سنگین است. تصور کنید گروهی از خودروهای هات رود در سال ۱۹۳۸ در دریاچه نمک بونویل جمع شدهاند تا به رقابت بپردازند. در این میان فردی بلندگو به دست میگوید روزی فرا خواهد رسید که شما خواهید توانست سیمی را به خودرو وصل کرده و با دستگاهی شبیه ماشینهای تایپ، ۱۰ تا ۵۰ درصد بر قدرت خودروی خود بیفزایید!
با این حال، هر دو شغل دارای چالش ها و خطرات خاص خود هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. رانندگی با این ماشین در جادههای سربالایی و یا هنگام سبقت گرفتن در مسیرهای دوطرفه بسیار مشکل است. زیرا زمان فشردن پدال گاز با زمان باز شدن دریچه گاز کمی تفاوت داشته و این تاخیر ممکن است حوادث مرگباری هنگام سبقت گرفتن در جادههای دوطرفه یا سربالاییها به وجود آورد. ریمپ خودرو میتواند کوپ سرگاز را برداشته و دیگر تاخیر در باز شدن دریچه گاز نداشته باشیم. ریمپ و تیونینگ خودرو ابزارهای قدرتمندی برای بهبود عملکرد و ظاهر خودرو هستند.
به طور مثال امکان تنظیم نادرست آوانس جرقه در ریمپ زمان ریمپ کردن وجود دارد. این تنظیم غلط در نهایت منجر به افزایش دمای موتور به صورت خطرناک شده و استهلاک قطعات موتور را به همراه خواهد داشت. حتی میتواند باعث افزایش مصرف سوخت به صورت بیرویه شده و در کل عملکرد پیشرانه را با کاهش کیفیت جدی مواجه کند. اگرچه هدف اصلی ریمپ در بسیاری از موارد افزایش قدرت موتور است، اما میتوان از این فرآیند برای کاهش مصرف سوخت نیز استفاده کرد. با تنظیم دقیقتر نقشههای سوخترسانی در دورهای پایین و بهینهسازی کارکرد موتور در حالتهای اقتصادی، خودرو میتواند در شرایط رانندگی شهری و روزمره، مصرف سوخت کمتری داشته باشد. این امر بهویژه برای رانندگانی که به دنبال ترکیبی از عملکرد بهتر و کاهش هزینههای سوخت هستند، یک مزیت بزرگ محسوب میشود.
ترکیدن لاستیک ماشین؛ بهترین عملکرد در این شرایط!
برای مثال در برخی خودروها برای جلوگیری از آسیب به موتور، مقدار مشخصی برای افزایش دور موتور در نظر گرفته شده است. برای سرعت نیز در برخی از خودروها محدودیتهایی برای حفظ ایمنی راننده و سرنشینان خودرو در نظر گرفته میشود. استفاده از بنزین معمولی در خودروهای امروزی که ایسیو آنها بر اساس بنزین اکتان بالا تنظیم شده است، مشکلاتی نظیر افت توان و کشش موتور را ایجاد میکند. برخی از ماشینهای امروزی نظیر کامیونتهای جدید دارای محدودیتهایی در سرعت هستند. با ریمپ کردن ایسیو خودرو به راحتی میتوان این محدودیت را برداشت تا رانندگان به سرعت بارشان را به مقصد برسانند. تغییراتی که در پارامترهای ECU اعمال میشود، ممکن است میزان گازهای خروجی از اگزوز را تحت تاثیر قرار دهد.
خدمات مارو نیاز دارید ؟ کافیه تماس بگیرید!
پس از انجام ریمپ، خودرو سریعتر و روانتر به دستورات راننده پاسخ میدهد و تجربه رانندگی را بهمراتب راحتتر و لذتبخشتر میکند. این بهبود در واکنشدهی بهویژه برای رانندگانی که به دنبال تسلط بیشتر و کنترل دقیقتری بر خودرو هستند، ارزشمند است، چرا که فرمانپذیری و تسلط کلی بر خودرو را بالا میبرد. به بیان دیگر، ریمپ ECU باعث میشود که موتور خودرو در هماهنگی بهتری با نیازهای رانندگی روزمره و شرایط مختلف جادهای عمل کند. با این تغییرات، تجربه رانندگی نه تنها اقتصادیتر، بلکه هیجانانگیزتر و کنترلشدهتر خواهد شد. با استفاده از ریمپ ECU، تنظیمات دقیق موتور خودرو بهطور کامل بهینهسازی میشود، بهطوریکه برنامههای مصرف سوخت بهطور مؤثری کاهش هدررفت انرژی را اعمال میکنند. این بهینهسازی نهتنها باعث کاهش مصرف سوخت میشود، بلکه بهطور قابلتوجهی هزینههای سوخت شما را در بلندمدت کاهش میدهد.
برای این منظور ممکن است تغییرات متنوعی در سیستمهای داخلی موتور همانند نصب توربورشارژ و غیره ایجاد کنند. ممکن است این سوال مطرح شود که چرا شرکت سازنده خودرو ریمپ را انجام نمیدهد. بنابراین شرکتهای خودروسازی معمولا با توجه به رعایت این موارد سعی میکنند تا ECU خودرو را بهگونهای برنامهریزی کنند تا مطابق با استاندارهای موردنظر باشد. شغل ریمپ خودرو و برق کاری خودرو هر دو از مشاغل فنی و تخصصی هستند که نیاز به دانش و مهارت های ویژه ای دارند. ریمپینگ خودرو با بهبود عملکرد و کارایی خودروها می تواند درآمد قابل توجهی برای متخصصین این حوزه به همراه داشته باشد. از طرف دیگر، برق کاری خودرو با تقاضای بالا و فرصت های یادگیری مداوم، یکی از مشاغل پایدار و رضایت بخش در صنعت خودروسازی است.
همچنین، تغییرات در زمانبندی جرقه و سوخترسانی ممکن است منجر به افزایش دمای موتور و کاهش عمر مفید آن شود. بنابراین، اگر ریمپ بهدرستی و توسط افراد غیرمتخصص انجام نشود، ممکن است باعث افزایش استهلاک و خرابیهای زودهنگام در موتور شود. اما یکی از بزرگترین معایب ریمپ این است که ممکن است ضمانت خودرو را باطل کند. بسیاری از شرکتهای خودروسازی، ریمپ و تغییرات نرمافزاری در ECU را نوعی دستکاری در خودرو تلقی میکنند که موجب ابطال گارانتی میشود. ریمپ خودرو تصمیمی است که باید با دقت و با مشاوره از افراد متخصص گرفته شود. این فرآیند میتواند به بهبود عملکرد خودرو کمک کند، اما معایب و ریسکهای خود را نیز دارد.
زیرا معمولا شرکتهای سازنده تمایلی به استفاده حداکثری از توان موتور ندارند و این کار را عامل کاهش عمر موتور میدانند. در این شرایط با فعال کردن حالت والت، محدودیت در عملکرد و حداکثر سرعت خودرو (حدود ۱۶ یا ۳۲ کیلومتر بر ساعت) ایجاد میشود. یکی از مشکلاتی که ممکن است در اثر ریمپ خودرو بروز کند، احتمال ایجاد اختلال و پرش ایسیو است. در صورتی که این عملیات توسط فردی غیرحرفهای انجام شود، مشکلاتی نظیر بروز خطاهای نرمافزاری و حتی خرابی ایسیو وجود دارد. این مشکلات میتوانند بسیار پرهزینه باشند، بنابراین برای جلوگیری از این معایب، باید به مراکز معتبر و با تجربه مراجعه کنید. سیستم تزریق منیفولد با کنترل الکترونیکی EFI در سال ۱۹۵۸ و توسط شرکت بندیکس معرفی شد.
با ریمپ ایسیو، میتوان این محدوده تعویض دنده را تغییر داد و اجازه داد دندهها در دورهای بالاتری تعویض شوند. این تغییر باعث میشود که شتاب و کشش خودرو بهبود یابد و تجربه رانندگی بهتری برای رانندگان فراهم شود. یکی از مواردی که با استفاده از ریمپ خودرو برای بهبود عملکردی موتور میتوان انجام داد، بهینهسازی سیستم سوخترسانی در خودرو است. برای اینکه قدرت مورد نیاز موتور برای حرکت خودرو در شرایط مختلف تامین شود، سوخت خودرو میبایست با نسبت بهینهای با هوا ترکیب شود. همانطور که میدانید بالا رفتن دمای موتور و جوش آوردن آن، منجر به سوختن واشر سرسیلندر شده و آسیب جدی به قطعات داخلی موتور میزند.
با این حال، این تغییرات باید با دقت و آگاهی انجام شوند تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود. با انتخاب صحیح نوع ریمپ یا تیونینگ و استفاده از خدمات حرفهای، میتوانید خودرویی داشته باشید که به بهترین نحو نیازهای شما را برآورده کند. زیرا ریمپ معجزه نمیکند و اگر ایراد ماشین نرمافزاری نباشد، با این کار رفع نخواهد شد. همچنین در خودروهایی که به خوبی از آنها نگهداری نشده و در طول زمان موتور با مشکلات جدی مواجه بوده است، ریمپ نمیتواند آن را همچون روز اول سالم و صحیح تحویل راننده دهد. بنابراین عوارض و مضرات ناشی از ریمپ بیش از هر چیزی به شرایط خودرو پیش از انجام کار نگاه میکند.
اما همیشه یادتون باشه که این کار باید توسط فردی انجام بشه که هم تجربه کافی داره و هم از نرمافزارهای معتبر و بهروز استفاده میکنه. برای دستیابی به راندمان بهینه موتور زمان جرقه توسط ECU موتور تنظیم میشود تا بتواند قدرت و شتاب موردنیاز را در شرایط متنوع رانندگی تامین کند. بنابراین برنامههایی که برای ایجاد جرقه در شرایط کارکردی متفاوت در ECU تعبیه شدهاند نیز با ریمپ خودرو تغییر میکند. در برخی از خودروها، کارخانه به صورت پیشفرض محدودیت سرعتی بر روی ایسیو اعمال کرده است که اجازه نمیدهد سرعت خودرو از حد مشخصی بیشتر شود. با ریمپ ایسیو، میتوان این محدودیتها را برداشته و محدوده سرعت را افزایش داد.
با ریمپ چه مقدار توان بیش تری از موتور خودرو می توان به دست آورد؟
بنابراین هماهنگی بین میزان ترکیب سوخت و هوا و زمان جرقه در خودرو باعث افزایش راندمان خودرو میشود. برای درک بهتر این موضوع در ابتدا بهتر است مختصری از چهار مرحله در موتور را شرح دهیم. ریمپ (Remapping) به فرآیند بازنویسی و بهینهسازی نرمافزار ECU (واحد کنترل موتور) گفته میشود. ECU بهعنوان مغز خودرو عمل کرده و پارامترهایی مانند مقدار سوخت، زمانبندی احتراق و فشار توربو را کنترل میکند. پس از بازنویسی ECU، خودرو باید مورد آزمایش قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که تغییرات اعمال شده به درستی انجام شده و بهبودهای مورد نظر حاصل شدهاند.
ریمپ خودرو یکی از روشهای محبوب برای بهینهسازی عملکرد خودرو است که در سالهای اخیر توجه بسیاری از علاقهمندان به خودرو را به خود جلب کرده است. در این فرآیند، نقشههای نرمافزاری موجود در واحد کنترل موتور (ECU) بازنویسی یا تغییر داده میشود تا پارامترهای مختلفی مانند زمانبندی جرقه، مقدار سوخترسانی و فشار توربو بهینهتر عمل کنند. هدف از این تغییرات معمولاً افزایش قدرت و گشتاور، بهبود شتاب، و در برخی موارد کاهش مصرف سوخت است. با این حال، ریمپ کردن خودرو تنها مزایا ندارد و ممکن است با معایبی نیز همراه باشد. ریمپ ایسیو (ECU Remapping) به فرآیندی گفته میشود که تنظیمات اصلی و پیشفرض ایسیو یا همان کامپیوتر مرکزی خودرو تغییر میکند.
این تست معمولاً شامل رانندگی در شرایط مختلف و بررسی پارامترهای موتور در حین کار است. متخصصان با استفاده از دستگاههای تست و آنالیز، عملکرد خودرو را ارزیابی کرده و مطمئن میشوند که تغییرات در جهت بهبود قدرت، گشتاور و مصرف سوخت موثر بودهاند. در این مرحله همچنین باید بررسی شود که هیچگونه خطا یا مشکل فنی در عملکرد موتور وجود نداشته باشد. در یک خودرو، پارامترهایی مانند زمانبندی جرقه، مقدار سوخترسانی، فشار توربو، و محدودیتهای سرعت توسط ECU کنترل میشوند. این پارامترها بهطور استاندارد توسط سازندگان خودرو برای دستیابی به تعادلی بین عملکرد، مصرف سوخت و دوام موتور تنظیم شدهاند. با این حال، تولیدکنندگان اغلب خودروها را با محدودیتهایی عرضه میکنند که متناسب با قوانین زیستمحیطی، ایمنی، و دوام بیشتر خودرو در شرایط متنوع جغرافیایی و آبوهوایی است.
ریمپ یا تغییر برنامه ریزی اولیه ایسیو به معنای تنظیم مجدد و بهینهسازی کامپیوتر خودرو است که تاثیرات مهمی بر عملکرد موتور و کارایی کلی خودرو دارد. با استفاده از ریمپ خودرو، میتوان توان و شتاب موتور را افزایش داده و همچنین مصرف سوخت را کاهش داد. ما در درایوتک، با جزئیات به مزایا و معایب ریمپ ایسیو خودرو می پردازیم تا شما بتوانید با شناخت کامل از فواید و مضرات ریمپ ایسیو، تصمیم بهتری برای تغییر تنظیمات خودرو خود بگیرید. ممکن است با تغییر جریان سوخت، زمان جرقه زنی، و عوامل مختلف دیگر، قدرت و گشتاور بیشتری را باز کند که منجر به افزایش شتاب، سازگاری و به صورت کلی بهبود عملکرد خودرو می شود. با ریمپ ایسیو می توانید تولید قدرت و گشتاور موتور خود را افزایش دهید، که یکی از بارزترین مزایای تیونینگ و ریمپ ECU است. شما می توانید پتانسیل کامل موتور خود را آزاد کنید و با بهینه سازی پارامترهای ECU، واکنش و چابکی آن را بهبود ببخشید.
اگر می خواهید درست مانند یک تعمیرکار حرفه ای از خودرو خود مراقبت کنید و بر عمر آن بیافزائید، حتما مطالب وبلاگ امدادیاب هوشمند را دنبال کنید. من تو این سالها ماشینهای زیادی رو ریمپ کردم و باید بگم که هر کدومشون داستان خودشون رو داشتن. این دو خودرو با موتورهای XU7 و TU5 شناخته میشوند و ریمپ تأثیرات مثبتی بر آنها دارد. انجام این کار توسط افرار غیرمتخصص می تواند آثار زیان باری به همراه داشته باشد. در این روش برنامه ریزی یا پروگرام کردن ایسیو از طریق اتصال به پین های ایسیو صورت می پذیرد. در این روش با اتصال پروگرامر به فیش OBD (پورت دیاگ) اقدام به برنامه ریزی ایسیو می شود.
آیا ریمپ کردن به ECU خودرو آسیب میزند؟
این مزیت همچنین باعث میشود دندهها در خودروهای دنده اتومات، عملکرد بهتری از خود نشان دهند. بنابراین اگر صاحب خودروی اتوماتیک هستید بدانید که چنین مزیتی با ریمپ خودرو حاصل خواهد شد. قیمت سوخت به اندازه کافی گران است و فرض کنید خودروی شما در حالت عادی هم میزان بنزین زیادی مصرف میکند و این یعنی فاجعه اقتصادی! اگر خودروتان را ریمپ کنید، سیستم سوخترسانی یا همان انژکتور به طرز صحیحی سوخت را به پیشرانه میرساند و مانع هدررفت آن خواهد شد. به این ترتیب هم از نظر اقتصادی به دادتان میرسد و هم تأثیر بهسزایی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.
در کشور ما، یکی از مشکلات اصلی خودروها ناک زدن موتور به دلیل پایین بودن عدد اکتان بنزین است. عدد اکتان پایین باعث میشود سوخت بهطور کامل نسوزد و فشار غیرضروری بر موتور وارد شود. ریمپ خودرو میتواند با تغییر تنظیمات ECU و تطبیق آن با شرایط سوخت موجود، این مشکل را برطرف کند. این کار نهتنها عملکرد خودرو را بهبود میبخشد بلکه عمر موتور را نیز افزایش میدهد. در صورتی که ریمپ خودرو به شکل صحیح و توسط افراد ماهر انجام شود، میتواند زمان فعالسازی فنهای خنککننده را کاهش دهد و در نتیجه دمای موتور پایینتر از حالت معمول باقی بماند.
به طور کلی هر عاملی که منجر به ایجاد رفتارهای نامطلوب در عملکرد ماشین شود، ایراد نرمافزاری خواهد بود. اما تشخیص این ایرادها از ایرادات برقی و مکانیکی کار بسیار سختی بوده و نیاز به دانش و مهارت بالایی دارد. به طور مثال لرزش موتور در حالت درجا کار کردن میتواند ناشی از خرابی دسته موتور (ایراد مکانیکی)، معیوب بودن انژکتور یا ضعف شمعها (ایراد برقی) و یا مشکل در برنامهریزی ایسیو (ایراد نرمافزاری) باشد. در چنین شرایطی مهارت مکانیک در شناسایی عامل بروز مشکل اهمیت بالایی پیدا میکند. به طور مثال لرزش موتور در حالت درجا کار کردن میتواند ناشی از خرابی دسته موتور (ایراد مکانیکی)، معیوب بودن انژکتور یا ضعف شمعها (ایراد برقی) و یا مشکل در برنامهریزی ایسیو (ایراد نرمافزاری) باشد. با این کار برنامهریزی ای سی یو همراستا با شرایط سوخت و آب و هوا تنظیم خواهد شد.
{ریمپ ماشین و تاثیر آن بر گارانتی کارخانه سازنده
|}برای مثال خودروهایی که قصد دارند در مسابقات رانندگی شرکت کنند، نیاز دارند تا برای پیروزی در این مسابقات از توان حداکثری موتور استفاده کنند. استفاده از این توان حداکثری برای مدتی طولانی میتواند به اجزای داخلی موتور آسیب وارد کند ولی در مسابقات اتومبیلرانی برای استفاده از حداکثر توان موتور معمولا ECU را ریمپ میکنند. قطعاتی بهنام انژکتورها در خودرو وظیفه پاشش سوخت به داخل سیلندرها را برعهده دارند. نحوه کارکرد سیستم سوخت رسانی به این ترتیب است که در ابتدا سوخت از باک و از طریق پمپ بنزین به پشت ریل سوخت منتقل میشود و در فشار ثابتی در پشت انژکتورهای متصل به ریل سوخت قرار میگیرد. در این حالت با فرمان ECU انژکتورها مقدار معینی از سوخت را به داخل سیلندرها پاشش میکنند.
رمپ ECU یا واحد کنترل الکترونیکی دستگاهی است که برای کنترل عملکرد سیستم رمپ هیدرولیک در خودروهای مدرن استفاده می شود. ECU رمپ وظیفه نظارت و تنظیم موقعیت رمپ را بر عهده دارد و از ایمن و پایدار بودن آن در حین استفاده اطمینان حاصل می کند. اما به طور کلی شاهد 10 تا 15 درصد افزایش در قدرت موتور (HP) و گشتاور (Torque) و 10 تا 15 درصد افزایش در شتاب خودرو بدون تعویض و افزودن هیچ قطعه فیزیکی مشاهده کرد. یکی از معایب جدی ریمپ ایسیو، احتمال استفاده از تجهیزات غیر اصل و فیک توسط برخی از مراکز نامعتبر است. این تجهیزات ممکن است از کیفیت لازم برخوردار نباشند و به ایسیو آسیب بزنند.
از طرف دیگر، تیونینگ بیشتر برای علاقهمندان به ظاهر و صدای خاص خودرو جذاب است. ایسیو یا کامپیوتر موتور، رایانه کوچکی است که وظیفه کنترل موتور خودرو را برعهده دارد.این قطعه بصورت برنامه ریزی شده در خودرو استفاده میگردد. در تنظیمات نرم افزاری ایسیو باید شرایط آب و هوایی، قوانین آلایندگی، محدودیتها و کیفیت متفاوت سوخت در نظر گرفته شود. ریمپ میتواند خودرو را با شرایط آب و هوایی منطقه و کیفیت سوخت کشور سازگار کند، بنابراین بعد از ریمپ مصرف سوخت کاملا بهینه شده و کاهش خواهد یافت، شتاب خودرو بهتر شده و مشکلات رایج نرم افزاری نیز رفع می گردد. معمولاً ریمپ ایسیو به منظور افزایش شتاب و عملکرد موتور خودرو انجام میشود، که این امر منجر به وارد آمدن فشار مضاعف به موتور خودرو میشود.
{تاثیر ریمپ خودرو در سیستم جرقهزنی چیست؟
|}به لطف تکنولوژی مدرن این قطعه، شرکتهای تیونینگ نیز فرصت بهبود پرفورمنس خودرو را پیدا کردهاند. فرایند تیونینگ پیشرانه با تنظیم پارامترهای ECU را میتوان یک هنر واقعی دانست چراکه ساده نیست و تبحر بالایی میطلبد. برخلاف سایر روش های ارتقا خودرو ، ریمپ ایسیو بدون نیاز به تغییرات مکانیکی و به کار گیری قطعات افترمارکت قابل انجام است. ریمپ ایسیو یکی از مقرون به صرفه ترین روش های ارتقا و بهبود عملکرد خودرو شما است. ریمپ ECU ، که گاهی اوقات چیپ تیونینگ نامیده می شود، عمل تغییر واحد کنترل الکترونیکی خودرو (ECU) برای افزایش قدرت، گشتاور و همچنین راندمان سوخت آن است. با ریمپ، میتونیم برنامهریزی ایسیو رو دقیقاً متناسب با نیازها و شرایطی که ماشین توش قرار داره تنظیم کنیم.
علاوه بر این، برخی از مراکز معاینه فنی به سیستمهای تشخیص خطای خودرو (OBD) وابستهاند که مشکلات موجود در سیستم الکترونیکی خودرو را شناسایی میکنند. تغییرات ناشی از ریمپ ممکن است بر عملکرد صحیح این سیستم تأثیر بگذارد و خطاهای غیرمعمولی را ثبت کند. حتی اگر خودرو از لحاظ فنی مشکلی نداشته باشد، ثبت خطاهای ناشی از ریمپ ممکن است باعث شود که خودرو در این بخش از معاینه رد شود. به همین دلیل، برای اطمینان از اینکه ریمپ مشکلی برای دریافت معاینه فنی ایجاد نکند، باید این فرآیند توسط افراد متخصص و با استفاده از تجهیزات مناسب انجام شود. بسیاری از تولیدکنندگان خودرو، تغییرات در تنظیمات ECU را به عنوان دستکاری غیرمجاز تلقی کرده و در صورت بروز مشکلات فنی، از ارائه خدمات گارانتی خودداری میکنند. این موضوع بهویژه در خودروهای جدید که هنوز تحت پوشش گارانتی هستند، اهمیت ویژهای دارد.
با تنظیم دقیق میزان تزریق سوخت و بهبود راندمان موتور، مصرف سوخت کاهش مییابد. این مزیت بهویژه برای خودروهایی که مصرف سوخت بالایی دارند، اهمیت زیادی دارد. در بسیاری از موارد، حتی خودروهایی که به دلیل آلایندگی مردود شدهاند، با انجام ریمپ موفق به دریافت گواهی معاینه فنی میشوند. این نشان میدهد که ریمپ، نهتنها تاثیر منفی ندارد، بلکه میتواند عملکرد موتور را بهبود بخشد و خودرو را از لحاظ زیستمحیطی سازگارتر کند. شرکت انگلیسی لوکاس که سازنده قطعات خودرویی بود لیسانس تکنولوژی بوش را به دست آورد و در سال ۱۹۷۸ بود که جدیدترین نسخه از تکنولوژی بوش با نام ال جترونیک در محصولات جگوار بکار رفت. از آن زمان تاکنون ECU یا ماژول کنترل پیشرانه ECM افتوخیزهای زیادی داشته اما همچنان تکامل یافته و به سیستمی پیچیده و مدرن تبدیل شده است.
هنگام استفاده از رمپ خودرو، مهم است که دستورالعمل های سازنده را به دقت دنبال کنید و اطمینان حاصل کنید که رمپ ها روی یک سطح صاف قرار می گیرند. همچنین برای جلوگیری از غلتیدن خودرو از روی سطح شیب دار باید از گیره چرخ استفاده کنید و همیشه از ظرفیت وزنی رمپ هایی که استفاده می کنید آگاه باشید. بعد از نصب هدرز انجام ریمپ اجباری نیست اما با انجام آن میتوانید راندمان بالاتری دریافت کنید. از این رو هرگز نباید خودتان به طور شخصی اقدام به این کار کرده یا برای تغییر نرم افزار به سراغ افراد یا مراکز تایید نشده بروید. همچنین فرادرس، دورههای ویدیویی بسیار متنوع و کاربردی را در زمینه تعمیر و نگهداری خودرو به انتشار رسانده که اگر به این مباحث علاقهمند هستید میتوانید آنها را از طریق لینک زیر مشاهده کنید.
توجه کنید حتی در تعمیرگاه های عادی باز و بست کردن ای سی یو و صرف زمانی در حدود یک تا دو ساعت بر روی خودرو به رایگان انجام نمیشود. البته نیازی به نگرانی در این مورد وجود ندارد زیرا ما به توانایی های خود اطمینان داریم و سابقه و اعتبار ریمپ چیپ خود بیانگر صحت این حرف است. بنابراین اگر به صورت غیراصولی انجام شود، قطعا آسیبهای زیادی به موتور وارد میکند. از این جهت باید نسبت به برنامه جدیدی که روی ای سی یو نصب میشود، مطمئن باشید. علاوه بر این شخصی که کار ریمپ ماشین را انجام میدهد، باید از تخصص کافی برخوردار باشد. از این رو باید از انجام آن به طور شخصی و یا توسط مراکز تایید نشده به شدت پرهیز کنید.
برای آشنایی بیشتر با کیفیت و روند کاری ما، میتوانید به کانال رسمی ما در آپارات مراجعه کنید. در این کانال، ویدیوهایی از پروژههای انجامشده، مراحل کار و نتایج بهدستآمده برای خودروهای مختلف به اشتراک گذاشته شده است. این ویدیوها به شما کمک میکنند تا با دیدی بازتر، فرآیندهای تخصصی ریمپ و تیونینگ را مشاهده کرده و با اطمینان بیشتری از خدمات ما استفاده کنید. تمامی موارد مربوط به انتخاب دنده مناسب برای رانندگی بهصورت خودکار توسط ECU گیربکس اتوماتیک انجام میشود. ECU گیربکس نیز همانند ECU موتور از نرمافزاری تشکیل شده است که مطابق با برنامهریزی انجام شده و با توجه به اطلاعات مختلفی که در زمان رانندگی از سنسورها دریافت میکند، تعویض دنده مناسب را انجام میدهد.
تندر 90 به دلیل موتور K4M و طراحی صنعتی باکیفیت، با ریمپ میتواند عملکرد بهتری ارائه دهد. در خاتمه، سطح شیبدار صفحه ای شیبدار است که برای بلند کردن یا پایین آوردن اجسام سنگین از یک سطح به سطح دیگر استفاده می شود. رمپ های خودرو دارای چندین مزیت از جمله راحتی، مقرون به صرفه بودن، ایمنی و سهولت ذخیره سازی هستند. با این حال، آنها همچنین دارای معایبی هستند، مانند قد محدود، دسترسی محدود و ظرفیت محدود وزن. ECU رمپ نقش مهمی در تضمین عملکرد ایمن و پایدار سیستم های رمپ هیدرولیک در خودروهای مدرن ایفا می کند.
بوسیله ریمپ ایسیو، نرم افزار کامپیوتر خودرو جهت دستیابی به حداکثر راندمان موتور تغییر داده می شود. یکی از مهمترین دلایلی که افراد به ریمپ ایسیو خودرو روی میآورند، افزایش شتاب و توان موتور است. با ریمپ خودرو، تنظیمات انژکتورها بهگونهای تغییر میکنند که سوخت بیشتری پاشش میشود. این افزایش در سوخت رسانی، باعث میشود که شتاب خودرو به طور محسوسی افزایش یابد و رانندگی اسپرت تری تجربه شود. در بسیاری از موارد، هدف اصلی از ریمپ خودرو، دستیابی به سرعت بیشتر و عملکرد بهتر در شتابگیری خودرو است که میتواند برای علاقهمندان به سرعت و رانندگی پرهیجان، بسیار جذاب باشد.
{ریمپ خودرو چیست، چرا و چگونه انجام می شود؟ – آنچه باید بدانید
|}استفاده از حداکثر توان موتور و افزایش کیفیت رانندگی مواردی هستند که افراد زیادی سعی دارند با اعمال تغییراتی در خودرو به آنها دست پیدا کنند. در گذشته این تغییرات تنها با افزودن قطعاتی همانند توربوشارژ، استفاده از مکملهایی خاص و اعمال تغییراتی فیزیکی در خودرو امکانپذیر بود. امروزه با توجه به استفاده از ECU بهعنوان کامپیوتر خودرو، این امکان وجود دارد تا با تغییراتی که در نرمافزار ECU ایجاد میشود، از قدرت و گشتاور خروجی بیشتری در خودرو استفاده شود. ریمپ خودرو این امکان را به رانندگان میدهد تا بتوانند با صرف هزینهای ناچیز تغییرات موردنظر را در نحوه عملکرد موتور اعمال کنند. در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع میپردازیم که ریمپ خودرو چیست و دلیل انجام آن را شرح میدهیم.
در این حالت زمانی که پدال ترمز را رها میکند، خودرو به سمت جلو حرکت میکند. در ادامه راننده میتواند با توجه به سرعت موردنیاز از پدال گاز و ترمز برای تنظیم سرعت خودرو استفاده کند. برای ریمپ کردن خودرو، لازم است دانش اولیهای در مورد ECU و نحوه عملکرد آن داشته باشید. همچنین، مفهوم و کاربرد پارامترهایی که توسط آن کنترل میشوند را درک کنید. اصول اولیه تیونینگ موتور خودرو را بدانید و مفاهیمی مثل نسبت هوا به سوخت، زمانبندی احتراق و انتقال سوخت را به درستی متوجه شوید. در نهایت با انواع روشهای ریمپ، ابزارهای سختافزاری و نرمافزاری آن آشنا شوید.
این قابلیت برای کسانی که به دنبال یک تجربه رانندگی سفارشی هستند، بسیار جذاب است. یکی از نگرانیهای اصلی رانندگان این است که ریمپ ممکن است باعث مردودی خودرو در آزمون معاینه فنی شود. اما اگر ریمپ بهصورت اصولی و با تجهیزات پیشرفته انجام شود، نهتنها مشکلی برای معاینه فنی ایجاد نمیکند بلکه میتواند به کاهش آلایندگی کمک کند. در سال ۱۹۶۷ و یک دهه پس از معرفی سیستم الکتروژکتور EFI بندکیس، بوش از جانشین آن با نام دی جترونیک رونمایی کرد. جترونیک از سرعت پیشرانه و تراکم هوای منیفولد ورودی برای تخمین جریان هوای ورودی و تزریق سوخت بر همان اساس استفاده میکرد. فولکسواگن، مرسدس بنز، پورشه، سیتروئن، ساب و ولوو به زودی تکنولوژی بوش را در محصولات خود بکار بردند.
{ریمپ کردن خودرو یک فرآیند نرمافزاری است یا سختافزاری؟
|}این به این معناست که با یک تغییر نرمافزاری ساده، خودروی شما میتواند افزایش قدرت و واکنش بهتری را تجربه کند. این کار در نهایت منجر به توان بیشتر موتور در عین کاهش مصرف سوخت خواهد شد. به طور مثال برای رانندگانی که نیاز به شتابگیری سریعتری نسبت به حالت معمول دارند، با ریمپ ایسیو میتوان پارامترهای سوخت و جرقه را در دور موتور بالا خودرو تغییر داد. این در حالی است که نیازی به تغییر پارامترهای سوخت و جرقه در دورهای آرام برای این رانندگان ضروری نیست. در نتیجه پارامترهای مورد نظر را تنها در بازه دور موتور بالا تغییر خواهند داد.
با توجه به قیمت بالای ایسیو، توصیه میشود برای انجام ریمپ خودرو به مراکز معتبر مراجعه کنید تا از کیفیت تجهیزات و خدمات ارائه شده مطمئن باشید. ریمپ خودرو چیست و آیا تأثیری روی خودرو و پیشرانه آن میگذارد؟ برای این که با صفر تا صد ریمپ ماشین آشنا شوید همراه ما باشید. خودرو پیچیدگیهای خاص خود را دارد و یکی از مهمترین چیزها درباره هر خودرویی، سرویس نگهداری اصولی و مرتب آن است. عدهای انتظار دارند با ریمپ کردن ماشین، خودرویشان از یک وسیله نقلیه معمولی تبدیل به یک جت پرنده شود. ریمپ برای این انجام میشود تا صاحبان خودرو بتوانند بهترین استفاده و عملکرد را از خودرو داشته باشند.
ای سی یو دارای یکسری جداول پارامتری است که تغییرات معمولا در این پارامترها صورت میپذیرد. در واقع هر یک از پارامترها را میتوان بر اساس شرایط خاصی برنامهریزی نموده و وابستگی در میان آنها وجود ندارد. پس از تایید تغییرات مورد نیاز، با یکی از روشهای نام برده (اغلب از طریق پورت OBD) ریمپ کردن ایسیو را انجام میدهند. برای ریمپ کردن باید از ابزارهای مختلفی نظیر پروگرمرها، نرمافزار پروگرمر، نرمافزارهای چک سام گیری و LOG گیری استفاده نمود. افزایش قدرت و گشتاور موتور ممکن است به افزایش فشار روی قطعات مکانیکی و الکتریکی خودرو منجر شود.
ریمپ ECU خودرو همچنین می تواند با بهینه سازی تحویل و احتراق سوخت، کارایی سوخت را بهبود بخشد. بهبود مصرف سوخت خودرو در ازای پیمودن هر کیلومتر ، یکی از بهبود های ایجاد شده ناشی از تغییرات انجام شده در طول ریمپ ایسیو است، که هدف آن ایجاد افزایش تعادل بین قدرت و همچنین مصرف سوخت است. صاحب ماشینی که خودروی خود را ریمپ و تنظیمات ای سی یو را شخصیسازی میکند میتواند از حداکثر توان و قدرت پیشرانه استفاده کند. گفتنی است که اقدام به ریمپ ماشین کار دشواری است و نیاز به تخصص و مهارت دارد. در ریمپ ECU، تنظیمات موتور به گونهای تغییر میکند که از سوخت بهطور بهینه استفاده شود.
{آشنایی با ریمپ خودرو و مزایا و معایب آن
|}بر اساس این اطلاعات، ECU می تواند موقعیت رمپ را برای اطمینان از ایمن و پایدار بودن آن تنظیم کند. به طور کلی، یک متخصص ریمپینگ حرفه ای می تواند درآمدی بین 10 تا 50 میلیون تومان در ماه کسب کند، بسته به میزان تخصص، تعداد مشتریان و نوع خدمات ارائه شده. متخصصین حرفهای میتوانند به شما در انتخاب بهترین گزینهها و جلوگیری از آسیبهای احتمالی کمک کنند. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم.
ریمپ کار ارومیه